تبلیغات
بار امانت - 13. آیا اسلام دین شمشیر است؟
 
بار امانت


استاد شهید مطهری در كتاب سیری در سیره نبوی این شبهه كه اسلام با زر و زور جلو رفت رو چنین جواب می‌دهند:

... آیا اساس اسلام بر زور و اجبار است؟ یعنی ایمان اسلام، اساسش بر اجبار است؟ این چیزی است كه كشیش‌های مسیحی در دنیا روی آن فوق‌العاده تبلیغ كرده‌اند. اسم اسلام را گذاشته‌اند دین شمشیر یعنی دینی كه منحصراً از شمشیر استفاده می‌كند. [البته] شكی نیست كه اسلام دین شمشیر هم هست، این كمالی است در اسلام نه نقص در اسلام, ولی آن‌ها كه می‌گویند «اسلام دین شمشیر» می‌خواهند بگویند اسلام در دعوت خودش ابزاری كه به كار می‌برد شمشیر است... یك  نوع خلط مبحثی می‌كنند بعد می‌گویند اسلام دین ادع بالسیف است, دعوت و تبلیغ كن با شمشیر . حتی در بعضی از كتاب‌هایشان به پیغمبر اكرم اهانت می‌كنند, كاریكاتور مردی را می‌كشند كه در یك دستش قرآن است و در دست دیگرش شمشیر و بالای سر افراد ایستاده كه یا باید به این قرآن ایمان بیاوری و یا گردنت را می‌زنم. كشیش‌ها از این كارها در دنیا زیاد كرده‌اند.

... گاهی خود ما مسلمانان حرف‌هایی می‌زنیم كه نه با تاریخ منطبق است و نه با قرآن, با حرف‌های دشمن منطبق است, یعنی حرفی را كه یك جنبه‌اش درست است به گونه‌ای تعبیر می‌كنیم كه اسلحه به دست دشمن می‌دهیم, مثل اینكه برخی می‌گویند اسلام با دو چیز پیش رفت: با مال خدیجه و شمشیر علی یعنی با زر و زور. اگر دینی با زر و زور پیش برود, آن چه دینی می‌تواند باشد؟! آیا قرآن در یك جا دارد كه دین اسلام با زر و زور پیش رفت ؟! آیا علی یك جا گفت كه دین اسلام با زر و زور پیش رفت؟! شكی نیست كه مال خدیجه به درد مسلمین خورد, اما آیا مال خدیجه صرف دعوت به اسلام شد؟ یعنی خدیجه پول زیادی داشت, پول خدیجه را به كسی دادند و گفتند بیا مسلمان شو؟ آیا یك جا انسان در تاریخ چنین چیزی پیدا می‌كند یا نه؟ در شرائطی كه مسلمین و پیغمبر اكرم در نهایت درجه سختی و تحت فشار بودند جناب خدیجه مال و ثروت خودش را در اختیار پیغمبر گذاشت ولی نه برای اینكه پیغمبر العیاذ بالله به كسی رشوه بدهد و تاریخ نیز هیچگاه چنین چیزی نشان نمی‌دهد. این مال آنقدر هم زیاد نبوده و اصلا در آن زمان, ثروت نمی‌توانسته اینقدر زیاد باشد. ثروت خدیجه كه زیاد بود, نسبت به ثروتی كه در آن روز در آن مناطق بود زیاد بود نه در حد ثروت مثلا یكی از میلیاردهای تهران كه بگوئیم او مثل یكی از سرمایه‌دارهای تهران بود. مكه شهر كوچكی بود, البته یك عده تاجر و بازرگان داشت, سرمایه‌دار هم داشت ولی سرمایه‌دارهای مكه مثل سرمایه‌دارهای نیشابور مثلا بودند نه مثل سرمایه‌دارهای تهران یا اصفهان یا مشهد و از این قبیل. پس اگر مال خدیجه نبود فقر و تنگدستی شاید مسلمین را از پا در می‌آورد. مال خدیجه خدمت كرد اما نه خدمت رشوه دادن كه كسی را با پول مسلمان كرده باشد, بلكه خدمت به این معنی كه مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خدیجه توانستند سد رمقی بكنند. شمشیر علی بدون شك به اسلام خدمت  كرد و اگر شمشیر علی نبود سرنوشت اسلام سرنوشت دیگری بود اما نه اینكه شمشیر علی رفت  بالای سر كسی ایستاد و گفت یا باید مسلمان بشوی یا گردنت را می‌زنم, بلكه در شرایطی كه شمشیر دشمن آمده بود ریشه اسلام را بكند علی بود كه در مقابل دشمن ایستاد. كافی است  بدر یا احد و یا خندق را در نظر بگیریم كه شمشیر علی در همین موارد به كار رفته است.[1]



[1]. استاد شهید مطهری؛ سیری در سیره نبوی، ص 244.





نوع مطلب :
برچسب ها :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

جنبش  وبلاگی حمایت از طلبه سیرجانی
 
 
بالای صفحه