تبلیغات
بار امانت - 20. برایت خون گریه می‌كنم
 
بار امانت

در زیارت ناحیه مقدسه از زبان حضرت بقیه‌الله الاعظم درباره گریه بر مصیبت امام حسین‌(ع) مى‏خوانیم:

...اگر روزگار وقت زندگى مرا از تو به تأخیر انداخت و یارى و نصرت تو در كربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینك من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبت‌هاى تو ندبه مى‏كنم و به جاى اشك بر تو خون گریه مى‏كنم[1]

استاد شهید مطهری در تحلیل و بررسی نهضت امام حسین‌(ع) آن را یك نهضت چند بعدی می‌دانند و معتقدند كه این یك نهضت چند جانبه بوده و امام حسین(ع) در واقع با یك تیر چندین هدف را در نظر داشتند و چهار جنبه و هدف برای این نهضت می‌شمارند، باقی مطلب رو از بیان پاك استاد شهید دنبال كنیم:


[1].  به نقل از سایت مهدیاران؛

http://mahdiaran.ir/khorshid/hossin/42-gerye


همان‌طورى كه سخن انسان‌ها از نظر بساطت و یا پیچیدگى, یعنى از نظر اینكه غراء و ساده و تك معنى باشد و یا اینكه چند معنى و چند لایه و داراى صورت و باطن باشد, فرق مى‌كند, نهضت‌ها و حركت‌هاى انسان‌ها هم عینا همین طور است...

ممكن است نهضتی، تك معنی و تك مقصد باشد و ممكن است به اصطلاح متشابه باشد یعنی در آن واحد مقصد‌ها و هدف‌های مختلف داشته باشد گو این‌كه همه آن هدف‌ها بازگشت‌شان به یك هدف اصلی باشد، یك نهضت می‌تواند در آن واحد دارای جنبه‌ها و ابعاد مختلف بوده باشد نهضت امام حسین(ع) یك نهضت چند مقصدی و چند جانبه‌ای و چند بعدی است و علت این كه تفاسیر و تعابیر مختلفی در مورد این نهضت شده است مُحاذی بودن عناصر دخیل در آن است، ما وقتى كه از جنبه بعضى عوامل و عناصر به این نهضت نگاه مى‌كنیم, مى‌بینیم صرفا جنبه تمرد و عدم تسلیم در مقابل قدرت‌هاى جابره و تقاضاهاى ناصحیح قدرت حاكم وقت دارد. از این نظر, این نهضت یك نفى, نه و عدم تسلیم است... ماهیت نفى و عدم تمكین و تسلیم در مقابل تقاضاهاى جابرانه قدرت حاكم زمان است.

عنصر دیگرى كه در این نهضت دخالت دارد, عنصر امر به معروف و نهى از منكر است كه در كلمات خود حسین‌بن‌على(ع) تصریح قاطع به این مطلب شده است و شواهد و دلایل زیادى دارد.

عنصر دیگر, عنصر اتمام حجت است... از مردم كوفه... بعد از اینكه اطلاع پیدا مى‌كنند كه امام حسین (ع) حاضر نشده است با یزید بیعت بكند, در حدود 18000 نامه مى‌رسد... كه شما اگر به كوفه بیائید, ما شما را یارى مى‌كنیم. اینجا امام حسین (ع) بر سر دو راهى تاریخ است , اگر به تقاضاى این‌ها پاسخ نگوید قطعا در مقابل تاریخ محكوم است و تاریخ آینده قضاوت خواهد كرد كه زمینه فوق‌العاده مساعد بود ولى امام حسین (ع) از این فرصت نتوانست استفاده كند یا نخواست یا ترسید و از این قبیل حرف‌ها. امام حسین (ع) براى اینكه اتمام حجتى با مردمى كه چنین دستى به سوى او دراز كرده‌اند كرده باشد به تقاضاى آن‌ها پاسخ مى‌گوید...

یكى دیگر از جنبه‌هاى این جنبش, جنبه تبلیغى آن است, یعنى این نهضت در عین اینكه امر به معروف  و نهى از منكر است و در عین اینكه اتمام حجت است [و در عین اینكه عدم تمكین در مقابل تقاضاى جابرانه قدرت حاكم زمان است] یك تبلیغ و پیام رسانى است, یك  معرفى و شناساندن اسلام است.[1]



[1]. حماسه حسینی، جلد 1، مرتضی مطهری، چاپ چهاردهم، نشر صدرا، تهران، تابستان 1368





نوع مطلب :
برچسب ها :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

جنبش  وبلاگی حمایت از طلبه سیرجانی
 
 
بالای صفحه